Jak zabránit úrazu zaměstnance na home office? A co dělat, když k němu přesto dojde?

Restriktivní opatření, kterým se většina z nás musela v dnešní době přizpůsobit, změnila také způsob vykonávání práce. Stále častěji se proto v zaměstnání setkáváme s tzv. home office, který je v dnešní době populární více než kdy dříve. Nezapomínejte však na rizika, která vám hrozí i v prostředí, ve kterém to dobře znáte.

1. Nepodceňujte prevenci                                   

Zákoník práce je v tomhle případě krátký a pracovní úrazy při práci z domova neošetřuje. Přesto by si měl každý zaměstnavatel zajistit pro své zaměstnance školení v oblasti BOZP pro home office. Jestli se ho zúčastníte osobně nebo online formou záleží na zaměstnavateli. Po zaškolení si zaměstnavatel může vyžádat vaše prohlášení, že vykonávaná práce v domácím prostředí splňuje bezpečnostní podmínky, které budete v pracovní době dodržovat.

2. Dodržujte pravidla

Díky sepsané smlouvě o možnosti pracovat z domu může zaměstnavatel například stanovit čas, kdy máte být k zastižení na e-mailu či telefonu. Může také určit a evidovat přesnou pracovní dobu nebo vám přidělit konkrétní adresu, na které máte svou práci vykonávat.

3. Mějte to černé na bílém

V případě, že utrpíte při práci na home office zranění, je pro finanční kompenzaci zcela zásadní, zda jste pracovní podmínky sjednali se svým zaměstnavatelem pouze ústně nebo jsou písemně uvedeny v pracovní smlouvě. V prvním případě byste totiž jen těžko mohl nárokovat odškodné za svá zranění. Kdykoliv proto pracujete z domova nebo tuto formu práce umožňujete, mějte ji s druhou stranou písemně ošetřenou v podobě písemné smlouvy či v pracovní smlouvě.

4. Přesně popište, co se stalo

Pro akceptování úrazu jako pracovního je velmi podstatné, aby vaše zranění souviselo s výkonem vaší práce. Pokud tedy ve spěchu zvednout konferenční hovor upadnete a zlomíte si nohu, jedná se o pracovní úraz. Ovšem v případě, že při přípravě oběda na sebe vylijete hrnec s vařící vodou, nárok na finanční odškodnění mít nebudete, přestože ke zranění došlo v pracovní době. Vždy proto uvádějte nejen, co se stalo, ale také okolnosti, za jakých ke zranění došlo.  

5. Doložte důkazy

Pracovní úraz způsobený v domácím prostředí se jen velmi těžko dokazuje. Mějte proto na paměti, že i sebemenší detaily vám mohou zajistit náhradu škody za způsobená zranění. Pro snadnější dokázání, že jste si úraz nezpůsobili při uklouznutí ve sprše, si ihned vyfoťte nejen své zranění, ale také celou situaci, ve které k němu došlo. Pokud navíc máte očité svědky, kteří s vámi v osudnou chvíli byli a mohou váš úraz dosvědčit, zaměstnavatel by vám měl vyjít vstříc.

6. Vyžádejte si souhlas od zaměstnavatele

Zda se jedná či nejedná o pracovní úraz, posoudí vždy zaměstnavatel. Pouze za předpokladu, že uznal úraz jako pracovní, máte nárok na finanční kompenzaci. Nezapomeňte proto přesně popsat, co se vám stalo a zdůraznit skutečnost, že odškodnění neplatí sám zaměstnavatel, ale jeho pojišťovna.  

Dále by vás mohlo zajímat:

Související články:

Provozujete hotel? Tyhle základní doporučení požární ochrany platí i pro vás!

Hotely a další jiná ubytovací zařízení jsou velmi specifická v rámci bezpečnosti a požární ochrany. Musí totiž splňovat podmínky pro zachování bezpečnosti nejen pro své zaměstnance, ale i hosty. I proto jsme pro zvědomnění sepsali tyto nejdůležitější základní body, které by každé ubytovací zařízení mělo splňovat.

Provozujete hotel? Tyhle základní doporučení požární ochrany platí i pro vás!

S mazlíčkem do zaměstnání? Je to dobrý nápad?

Možnost vzít svého zvířecího kamaráda s sebou do zaměstnání se stává jedním ze zaměstnaneckých benefitů u stále více a více zaměstnavatelů. V České republice jsou představiteli například pracoviště internetového prohlížeče Seznam.cz nebo pražská pobočka společnosti Mars, konkrétně divize Royal Canin.

S mazlíčkem do zaměstnání? Je to dobrý nápad?

Chci informační schůzku